ساختار داخلی قفل درب چوبی

ساختار داخلی قفل درب اتاق

قفل درب اتاق از انواع یراق پرمصرف در صنعت ساختمان می باشد. این که بدانیم قفل درب اتاق دارای چه ساختار داخلی است می‌تواند موضوع جذاب و البته کمک‌کننده‌ای باشد. از این رو ساختار داخلی قفل درب اتاق را در این مطلب مورد بررسی قرار می‌دهیم. البته درب اتاق ممکن است دارای انواع مختلف قفل‌ها باشد که به همین دلیل به تفکیک به بررسی هرکدام از این انواع قفل‌ها خواهیم پرداخت. پس اگر می‌خواهید با ساختار قفل و به خصوص قفل‌هایی که برای درب اتاق استفاده می‌شوند آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با ساختار داخلی قفل درب اتاق

قفل درب اتاق همانگونه که در ابتدا گفته شد، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. قفل درب چوبی، قفل سوئیچی، قفل ضد سرقت، قفل کلیدی و… انواع قفل‌هایی است که برای درب اتاق کاربرد دارد. اما پیش از آنکه به بررسی ساختار داخلی قفل درب اتاق در انواع مختلف آن بپردازیم، باید بگوییم که معمولا تمامی قفل‌ها دارای برخی ویژگی‌ها و ساختارهای یکسانی هستند که در این جا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. شناخت ساختار قفل‌ها می‌تواند برای تهیه یا حتی تعمیر آن‌ها در مواقعی که مشکلی به وجود می آید، بسیار کمک‌کننده باشد و از این رو پیشنهاد می‌شود حتما با این ساختار آشنا شوید.

در کل قفل وسیله‌ای است که باعث باز و بسته شدن درب و امنیت فضای مورد استفاده نظیر منزل، محل کار، اتاق یا …. می‌شود. قفل‌ها به وسیله کلیدی که مخصوص آن است باز و بسته می‌شوند.  قفل ها از نظر کلی به دسته های قفل درب چوبی ، قفل درب های ورودی آپارتمان ، قفل سرویس  و از نظر نوع قفل به قفل کلیدی ، قفل سوئیچی ، قفل ضد سرقت که برای درب های امنیتی استفاده می شود،  دسته بندی می شوند که برخی از ویژگی‌ها و ساختار آن ها به همدیگر شبیه هستند؛ داخل تمامی قفل‌ها آویز مغزی یا توپی قفل قرار دارد که به وسیله کلید و قرار گرفتن کل پین‌ها در راستایی خاص، قفل باز خواهد شد. در حقیقت روش باز شدن تمامی قفل‌ها در انواع مختلف یکی است.

برای ساختار داخلی قفل درب اتاق باید گفت که این ساختار کاملا ساده است و قسمت اصلی این قفل درون محفظه‌ای قرار دارد که به آن سیلندر گفته می‌شود. کلید دقیقا به همین بخش سیلندر وارد می‌شود و در صورتی که دندانه‌ها یکسان باشند، سیلندر چرخانده شده و قفل هم باز می‌شود. اجزای مهم دیگر این نوع قفل‌ها شامل دستگیره و مغزی است. دستگیره‌های این گونه قفل‌ها، در دو جهت مختلف قرار دارند و با فنر به زبانه قفل وصل شده‌اند. تمامی این اجزا در خود درب اتاق و در شیاری است که در درب اتاق در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانیم : 

قفل درب چوبی

ساختار قفل درب چوبی

یکی از درب‌هایی که به عنوان درب اتاق به کار گرفته می‌شود، همین درب‌های چوبی است. بنابراین در ادامه بررسی ساختار داخلی قفل درب اتاق، به بررسی این نوع درب نیز می‌پردازیم.

بخش قفل و بخش دستگیره این نوع درب‌ها کاملا یکسان است و بخش متفاوت آن در درب‌های مختلف چوبی قسمت انتقال قدرت قسمت چرخنده سیلندر به باز کردن زبانه بالایی قفل درب است. قفل‌ها در این نوع راست و چپ ندارند و از این قفل‌ها هم برای درب‌هایی که لولای آن‌ها در قسمت راست قرار دارد و هم برای درب‌هایی که لولای آن‌ها سمت چپ است، استفاده می‌شود. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد آن است که اگر جهت زبانه کوچک به شکل مخالف باشد، نمی‌توان به طور عادی درب را بست و باید حتما زبانه را به سمت پایین فشار داده و سپس درب را بست. از این رو باید با استفاده از مکانیزمی مناسب، جهت آن را تغییر داد تا به راحتی بتوان درب را باز و بسته کرد.

ساختار داخلی قفل درب اتاق

روش باز و بسته کردن مغزی و قفل درب اتاق

حال که با ساختار داخلی قفل درب اتاق به طور کلی آشنا شدیم، بد نیست نگاهی نیز به روش باز و بسته کردن مغزی و قفل درب آن داشته باشیم. این مورد برای مواقعی که درب دچار مشکل یا خرابی شده است ممکن است بسیار مفید باشد و در صورتی که در این کار ماهر شوید، به تنهایی نیز امکان تعمیر درب اتاق وجود خواهد داشت.

ابتدا با پیچ گوشتی چهارسو طرفی از پیچ را باز کرده و طرف دیگر را محکم نگه داشته تا پیچ چرخش نکند. بعد از باز کردن پیچ‌های دستگیره درب، اهرمی در زیر آن مشاهده می‌شود که به راحتی قابلیت جابجایی دارد. حال بعد از باز شدن کامل، به سراغ مغزی درب می‌رویم. دو پیچ آن را باز کرده و مغزی را به راحتی از آن خارج می‌کنیم. حال با مشاهده کامل اجزای قفل، مشکل را یافته و پس از رفع و تعویض قطعات، مجدد به بستن آن‌ها روی درب مشغول می‌شویم. ابتدا باید مغزی وارد شیار درب شود. پیچ‌های مغزی را محکم بسته و اهرم مربوطه را در آن قرار می‌دهیم. حال دستگیره را به طور صحیح قرار داده و مجدد پیچ‌های هر دوطرف را محکم و سفت می‌بندیم. این مراحل ساده و آسان باز و بسته کردن قفل درب اتاق می‌تواند در بسیاری از مواقع مشکل‌گشا باشد.

انواع قفل درب چوبی

کلام پایانی

در این مطلب سعی شد ساختار داخلی قفل درب اتاق مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین نحوه باز و بسته شدن آن نیز آموزش داده شود. شناخت این ساختار در هنگام تهیه قفل یا حتی عیب‌یابی ممکن است بسیار کمک‌کننده افراد باشد. بنابراین بهتر است با این ساختار ساده و غیرپیچیده آشنا شوید و از آن برای حل مشکلات مربوطه استفاده کنید.

شما عزیزان می توانید برای تهیه بهترین انواع یراق آلات و قفل ها با تنوع بالا به فروشگاه تاپ یراق مراجعه نمایید.

مشاوره با متخصصان تاپ یراق

66700411 – 021

تماس با تاپ یراق

کلمات مرتبط با ساختار داخلی قفل درب اتاق :

زبانه قفل درب اتاق ، تعمیر دستگیره در اتاق ، تغییر جهت زبانه قفل ، روش باز كردن قفل در اتاق ، تعمیر قفل درب چوبی ، تعمیر زبانه قفل در ، تعمیر زبانه قفل درب ، ساختار داخلی قفل درب سوئیچی ، داخل قفل درب چوبی ، ساختار داخلی قفل درب چوبی ، زبانه قفل درب چوبی ، تعمیر زبانه قفل درب چوبی ، ساختار قفل درب چوبی ، اجزای داخلی قفل درب چوبی ، انواع قفل درب آپارتمان ، تعمیر مغزی قفل درب چوبی ، زبانه قفل درب چوبی گیر کرده ، اجزای داخلی قفل درب اتاق ، ساختار قفل درب ، تعمیر قفل درب سوئیچی ، اجزای قفل درب ، تعمیر قفل درب اتاق ، اجزای قفل درب چوبی ، داخل قفل در ، ساختار داخلی قفل ، داخل قفل درب اتاق ، تعمیر اجزای داخلی قفل درب چوبی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *