نحوه نصب ریل درب کمد دیواری

نحوه نصب ریل درب کمد دیواری

این روزها کمد دیواری به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین لوازم تبدیل شده است؛ چرا که این کمدها ظاهری بسیار شیک و کاربری بسیار راحت دارند و همگان دوست دارند برای مدرن کردن دکوراسیون منزلشان، از بهترین نوع کمد دیواری در جای جای منزل استفاده کنند. همچنین با توجه به کاهش متراژ منازل جدید، داشتن کمد دیواری برای نظم بخشیدن به فضای داخلی منزل بسیار حائز اهمیت شده است. از طرفی نصب ریل کابینت و درب کمد دیواری نیازمند فوت و فن‌های خاصی است و بدون دانستن آنها، نمی‌توان به طور صحیح قطعات مختلف کمد دیواری را در کنار یکدیگر جای داده و ظاهری قشنگ به آن ببخشید. ما در این مطلب قصد داریم به شما در مورد نحوه نصب ریل درب کمد دیواری و به طور کلی ساخت کمد دیواری ریلی کمک کنیم و مطالب مفیدی را در این زمینه برای شما ارائه دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، لطفاً تا پایان مطلب تاپ یراق را همراهی کنید.



روش ساخت کمد دیواری ریلی
روش ساخت کمد دیواری ریلی

روش ساخت کمد دیواری ریلی

ساخت کمد دیواری ریلی در منزل نیازمند مهارت و داشتن ابزارهای خاصی است و شما با در اختیار داشتن آنها، می‌توانید خودتان برای ساخت یک کمد دیواری مدرن و شیک اقدام کنید. فقط باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید و هر کدام را به دقت مطالعه کرده و سعی کنید هیچ کدام از موارد را از قلم نیندازید تا در آخر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

ما ابتدا روش ساخت کمد دیواری ریلی را به طور کلی برای شما توضیح می‌دهیم و سپس به طور اختصاصی به بررسی نحوه نصب ریل درب کمد دیواری نیز می‌پردازیم:

  • انتخاب جنس و مدل کمد: ابتدا شما باید به فضایی که برای کمد دیواری مد نظر دارید، توجه کنید و هدف خود را از ساخت کمد دیواری تعیین کنید. یعنی اینکه می‌خواهید کمد را برای نگهداری لباس یا رختخواب داشته باشید یا اینکه می‌خواهید نوعی کتابخانه باشد؛ این نکته بسیار مهم است. سپس مدل و طرح اولیه کمد را انتخاب کنید و همچنین بدانید که دوست دارید جنس کمدتان از جنس ام دی اف، هایگلاس، چوب یا… باشد. تمام موارد را روی یک کاغذ یادداشت کنید.

 

  • مکانیزم درب ریلی کمد دیواری: معمولاً برای دکوراسیون‌های مدرن از کمد دیواری درب ریلی استفاده می‌شود. اما درب این کمدها طراحی‌های متفاوتی دارند و شامل شیشه‌ای، آینه‌دار، چوبی و… می‌شوند؛ بنابراین شما برای ساخت کمد دیواری باید نوع درب آن را مشخص کنید.
  • اندازه‌گیری محل قرارگیری کمد دیواری: چون کمد دیواری‌ها اغلب در اتاق خواب ساخته می‌شوند، معمولاً هنگام ساخت منازل یک فرورفتگی در اتاق برای قرار دادن کمد دیواری ایجاد می‌کنند و یا در صورت نبود این فرورفتگی یک ضلع از اتاق را برای نصب کمد دیواری در نظر دارند.

    برای اندازه‌گیری محل قرارگیری کمد دیواری شما باید عرض دیوار، ارتفاع کف اتاق تا سقف، ارتفاع کمد دیواری و اندازه درب کمد دیواری ریلی را به عنوان نمونه به صورت دقیق داشته باشید و در صورت وجود تورفتگی باید عرض جلو و عقب آن را نیز اندازه‌گیری کنید.

    نحوه اندازه‌گیری درب کمد دیواری ریلی این است که باید از لبه دیوار سمت چپ تا لبه دیوار سمت راست را اندازه گرفته و عدد را یادداشت کنید. پس از آن کف تا بالای یک کمد را برای نمونه اندازه گرفته و عددش را بنویسید.

    برای محاسبه ارتفاع کمد دیواری بهتر است که هر سه قسمت چپ راست و وسط کمد را اندازه‌گیری کنید و پس از آن مجدداً اندازه‌گیری را تکرار کنید تا از دقت خود مطمئن شوید؛ سپس اعداد را یادداشت کنید. هنگام اندازه‌گیری، ارتفاع باکس‌های تزیینی سقف‌های دکوراتیو را حتماً در نظر داشته باشید که دچار مشکل نشوید.


کمد دیواری
کمد دیواری
  • نقشه ساخت کمد دیواری ریلی: پس از این مراحل نوبت به طراحی و نقشه ساخت کمد دیواری می‌رسد که شامل تعیین تعداد درب‌ها و کشوها و قفسه‌های داخل کمد می‌شود. برای این کار ابتدا طرح مورد نظر خود را روی کاغذ بکشید و سپس اندازه‌های یادداشت شده را روی آن پیاده سازی کنید.

    روی این طرح مواردی مانند قناسی دیوار و محل کانال کولر را نیز مشخص کنید تا هنگام برش قطعات مشکلی ایجاد نشود. معمولاً عمق کمد جارختخوابی را ۹۰ سانت در نظر گرفته و کمدهای جالباسی را بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر قرار می‌دهند.

 

  • تهیه مواد اولیه مناسب و تجهیزات لازم: تهیه مواد اولیه مرغوب و با کیفیت برای ساخت یک کمد دیواری استاندارد بسیار مهم است؛ چون با این کار عمر کمد دیواری افزایش بیشتری پیدا می‌کند. اغلب کمد دیواری‌ها از جنس ام دی اف هستند و چارچوب آنها نیز باید از جنس فلز باشد؛ زیرا مقاومت بیشتری داشته و کمتر دچار آسیب و شکستگی می‌شود. سایر یراق آلات مورد نیاز کمد همچون ریل، قرقره، پیچ و… را نیز باید فراهم کنید.

 

  • برش و اتصال قطعات به یکدیگر: طبق اندازه‌گیری‌های انجام شده، قطعات چوب را برش دهید؛ سپس آنها را سمباده بکشید. برای اتصال آنها نیز با استفاده از چسب و میخ قطعات برش خورده را به شکلی درست، به هم متصل کنید تا کشوها، لولاها و ریل‌ها در جای صحیح قرار بگیرند.

    معمولا برای کمدهای جارختخوابی از درب لولایی استفاده شده و برای کمدهای جالباسی از درب ریلی بهره می‌گیرند. پس از اتصال نیز تمام درب‌ها و کشوها را باز و بسته کنید تا از کارکرد صحیح آنها مطمئن شوید. اکنون کمد دیواری مد نظر شما آماده است.


نحوه نصب ریل درب کمد دیواری
نحوه نصب ریل درب کمد دیواری

نحوه نصب ریل درب کمد دیواری چگونه است؟

دانستن نحوه نصب ریل کشو باعث می‌شود که قفسه‌ها و کشوها بدون هیچ آسیبی در محل صحیح خود نصب شوند. ریل کشو بر اساس وزن به سه دسته سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شوند که هر کدام ظرفیت تحمل وزن گوناگونی دارند و بر اساس طراحی نصب شامل ریل جانبی، ریل مخفی، ریل مرکزی، ریل زیرین و…می‌شوند.

برای نصب ریل درب کمد ابتدا عرض و عمق کشو را اندازه گرفته و از ریل مناسبی(مانند ریل ساچمه‌ای) استفاده کنید. کشو را خالی کرده از باکس خارج کنید و بلافاصله قسمت یک تکه ریل را با باز کردن ضامن جدا نمایید. قسمت دو تکه آن را از پشت در پایین‌ترین قسمت کشو قرار دهید و ریل را با پیچ به باکس محکم کنید.

قسمت یک تکه را نیز در پایین‌ترین بخش کشو نصب کرده و با قرار دادن شیارهای این دو بخش در داخل یکدیگر، کشو را در باکس خود بگذارید. چند بار کشو را باز و بسته کنید تا از نحوه نصب ریل درب کمد دیواری خود اطمینان حاصل نمایید. برای نصب ریل درب کمد دیواری نیز با استفاده از پیچ به کلاف و قسمت زیرین کمد، ریل‌ها را متصل کنید. برای قرار دادن درب ریلی روی ریل، باید قرقره‌ها و یراق را به درب وصل نمود؛

بنابراین قرقره مناسب وزن درب ریلی کمد دیواری خود را تهیه کنید تا ایجاد سر و صدا نکند. اگر کمد شما تک در است، فقط نیاز است که از ریل بالا استفاده کنید و برای بخش پایینی چارچوب، از یراق‌های ساده‌تر بهره بگیرید. بدین ترتیب ریل درب کمد دیواری شما نصب شده است.



کمد دیواری ریلی
کمد دیواری ریلی

خرید ریل کابینت

برای خرید ریل کابینت با مراجعه به فروشگاه‌ تاپ یراق به آدرس topyaragh.com و بررسی محصولات و همچنین مشاوره با متخصصان تاپ یراق، این محصولات را خریداری کرده و بنا به نیاز خود از آن استفاده نمایید.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مزایای کمد دیواری استفاده هرچه بیشتر از فضا است و می‌توان بسیاری از لوازم خود را درون کشوها و قفسه‌های مختلف آنها جای داد تا دیگر قسمت‌های مختلف منزلتان شلوغ به نظر نرسد؛ بنابراین اگر می‌خواهید به راحتی درب کمد دیواری خود را باز و بسته کنید؛

سعی کنید هنگام نصب ریل درب آن، تمام مراحل گفته شده را به دقت رعایت کرده تا در نهایت یک کمد دیواری زیبا و با طول عمر بالا داشته باشید. ضمنا شما می‌توانید برای خرید ریل کابینت، ریل مخفی و کسب اطلاعات در مورد انواع آن‌ها، به سایت تاپ یراق مراجعه نمایید.

ما در این مطلب سعی کردیم در مورد نحوه نصب ریل درب کمد دیواری و مراحل آن برای شما توضیحاتی را ارائه کنیم. امیدواریم از مطالب گفته شده کمال استفاده را برده باشید. از اینکه با صبر و حوصله تا پایان مطلب تاپ یراق را همراهی کردید، بسیار متشکریم.

سوالات متداول

۱_بهترین جنس ریل درب کمد دیواری چیست؟

طبق نظر اکثر کابینت‌سازان، بهترین جنس برای ریل درب کمد دیواری جنس شمش آلومینیوم است‌. البته انتخاب جنس آن بسته به سلیقه شما دارد و می‌توانید از مدل‌های دیگر نیز استفاده کنید.

۲_هزینه ساخت کمد دیواری ریلی در منزل چقدر است؟

این مسئله کاملاً بستگی به جنس کمد دیواری، متراژ ساخت، نوع تجهیزات و یراق، طرح و مدل کمد دیواری دارد. اما چون کمد را در منزل می‌سازید، هزینه دستمزد را پرداخت نخواهید کرد؛ به طور کلی هزینه کلی ساخت کمد دیواری ریلی در منزل از ۳ میلیون تومان به بالا شروع می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *